Av Olof Södergård - 10 juni 2009 23:45

Så som det skrevs igår har det varit en soft dag. Värkande ben, men annars lugnt. Bara en sväng styrka i hallen där jag stötte på Seglarn. Han skulle ut och cykla imorgon. Hade varit kul att haka på. Ett problem bara. Han hade ett möte kl. 12 och skulle köra i 4h. Big nono för Alf. Sticker ut lite senare.

Idag var dagen då jag konfronterade kylskåpet. Kylskåpet hade börjat att ta lägenheten i ett fast grepp med dess innehåll. Luktade räv när man öppnade det. Då var det dags för Terminator-Alf att utrota det onda, seek and destroy. Vill ogärna gå in på detaljer, men kan säga så mycket som att det var inget för den känslige. Grävde fram vad jag tror var roten till det onda, utgågna kycklingköttbullar. Evolutionen hade tagit ytterligare ett steg i kylskåpet och jag tyckte mig se att köttbullarna rörde på sig. Det hela gick mycket snabbt, och nu ligger skiten och gror i en container istället. Stackars sopgubbar.

I'll be back

Av Olof Södergård - 9 juni 2009 23:31

1-1 mellan Alf och regnet. Var väldigt tålmodig och kylig idag, då jag såg att det regnade och var allmänt otrevligt utomhus imorse. Tankarna flög först till testcykeln samt att bara stick ut och köra en kortis, men jag behöll lugnet. Regnet upphörde sedermera framåt lunch och jag skrattade lätt för mig själv (moahehahe). Kom ut strax efter 14 och då var också vägarna torra och fina.

Planen innan var att iaf köra 3h med en inlagd hård intervall om cirkus 20min. Oväntat varmt var det också. Blev tvungen till att skala av mig västen. Var länge sedan. Kom ut till min temposträcka efter ~1h30min och stekte sedan på så gott det gick. Segt i benen i början, men efter ett tag var det lättare att mosa lite tyngre växlar. Brände duktigt efteråt. Då solen sedan började visa sig valde jag en längre väg hem, och när jag kom tillbaka till Ropsten stod klockan på 3h25min. Runt 10min raka vägen hem, men eftersom det då skulle bli så retfullt nära 4h bestämde jag mig för en längre skarv på ön. Ser ju så mycket bättre ut med en 4a istället för en 3a. Energin började tryta, men då var det inte långt kvar. Bara att grisa. Stämplade in på 4h05min, puls - 136/182. Man blir så mycket mer nöjd med sig själv när det faktiska passet blir längre än den ursprungliga planen.

Stort matintag på restaurangen med Flås omgående efteråt. Kycklingfilé och rabarberpaj. Bra skit. Kroppen var som en svamp, för 1h senare körde jag styrka utan tillstymmelse till mätthet. Först rehabstyrkan och sedan tung benstyrka, eller iaf så tungt som jag orkade med de något trötta benen. Tryckte 5or på 75kg på bensparken och 7or på 45kg på lårcurlen. Bra för att vara Alf.

Bör känna av något sorts trötthetstecken imorgon + att det skulle vara äckelväder = lugn och fin dag för Alf.

Av Olof Södergård - 8 juni 2009 22:07

Efter gårdagens eskapader var benen lätt sura och inte så roliga. Tur då att dagens sällskap, Dunberg (som alltså flyttat till ön), ville ta en lugn glidarrunda. Kyligt idag med. Bra iofs då jag kunde dölja de oansade benen med benvärmare. Man vill ju inte se ut som en...ja, en vanlig människa.

Dagens övriga dresscode var förövrigt gult och blått. Dunberg hade på sig landslagskläderna (som han nyttjade under Estlandsresan förra helgen då delar av VallentunaCK och Cykelcity körde som landslag) och ådrog sig både en, två och flera blickar. Med jämna mellanrum var det även folk som hejjade på oss, eller rättare sagt på Sverige.. Anledningen till klädvalet var för att Dunberg ville ge ett gott och respektabelt intryck hos sina nya grannar och närområde. Smart där.

Som sagt var det bara fin fisrullning idag. Trampade runt pedalerna, men inte mycket mer. Skönt för kroppen?: ja. Tråkigt som fan?: ja. Tog en liten svängom när vi kom tillbaka på ön. Agerade guide och berättade lite historik kring de platser vi passerade. Jag är ju numera lite utav en expert på Lidingös historia. Samlade iaf ihop 3h25min.

...och som vanligt körde jag rehab på kvällen.

...och som vanligt var det extremt roligt.

Av Olof Södergård - 7 juni 2009 23:01

Ha! Idag tränade jag på riktigt.

Stack ut och cyklade med Flås idag. Det ser ju ut som om att det är 25+ ute, men det är för fasen äckligt askallt. Igår, efter drygt 1h cykelåkning, fick jag vita köldfläckar på tårna. Idag ville jag inte upprepa det. Bylsade på mig det mesta jag kunde hitta - undertröja, cykeltröja, hängselbrallor, arm- och benvärmare, vindväst, höst-/vinterskoöverdrag, cykelkeps och dubbla handskar (långa och korta). Med facit i hand så var det en perfekt ekipering för dagen.

Var väldigt underhållande att cykla idag då Flås är extremt svag på hojjen för tillfället. Han gnällde mest hela tiden om att det gick för fort...trots att han låg på rullen...i motvinden. Hahahahahaha! Det var så det har varit för mig förr om åren när jag blivit stekt av Flås. Sann glädje idag alltså. Givetvis började Flås berätta gamla historier om när han var stark och kunde steka av resten av laget på distansen. Inte hjälpte det idag inte. Hahahaha (igen).

När vi kom till Vallentuna efter kanske dryga 2h var Flås gruvligt trött och jag fick tillåtelse att cykla i min egna fart. Bra det då Flås hade svårt att tom hålla cykelpendlarna bakom sig. Väl i Enebyberg utförde jag några stycken hårda backryck. Bra att bryta det monotona malandet. Körde sedan ganska hårt på hemvägen och skarvade en bit när jag var tillbaka på ön. Hittade en ny backe borta vid Trolldalen. Sjukt brant bitvis och dessutom med en härlig alpserpa. Stannade sedan klockan utanför brevlådan på 4h02min. Gut.

Lite yogurt och koma på det för att senare gå ner och rehaba i ett sådär lagomt mosigt tillstånd. Helt okej dag allt som allt, men veckan har inte varit alltför diger i träningsväg.

Just det, Spenat, snittet var iaf över 30 idag med motvind samt bromskloss. Om du nu ville veta.

Av Olof Södergård - 6 juni 2009 23:35

Inte riktigt som det var tänkt att bli idag. Var gruvligt überseg imorse och snoozade först i 1h för att sedan löka framför datorn innan klockan slog några slag för mycket. Hann därför inte ut på något längre pass. Så kan det gå. Flås kom dock hem lägligt och vi slog följe på ett kortare pass runt öns olika delar. Stötar, attacker och backryck var melodin. Ganska jobbigt bitvis, men också sega råttor i benen. Bättre än ingenting resonerar jag som. Spenat hävdade förövrigt att man inte kunde bli trött på en timmes cykelåkning. Iofs förståeligt om man bara ligger och myser i sin IM-fart hela tiden. Känn dig träffad.

Rundade av dagen med ett rekordsnabbt rehabpass. Drog ut på det in i det längsta, som vanligt. Hallen stängde 21 och jag kom dit 20.05 Med lite press så blir det gjort iaf. Ingen lyxvila mellan övningarna här inte. Under veckan har det även förekommit ny kändisspotting nere i hallen. En gammal VM-hjälte från -94 iform av den gamle backklippan Roland "Rolle" NIlsson, som såg ut att vara i fin form bortsett från silvermanen på hjässan. Herranas alpina landslag har även setts bedriva styrketräning under ledning av gurun inom det området, Rikard Nilsson. Blondinen Byggmark satt mest och lökade medan Myhrer, Hargin ich de andra slet med vikterna.

Imorgon är en ny dag att försöka anstränga sig på.

Av Olof Södergård - 5 juni 2009 23:00

Inte mycket till träning idag inte. Rehabstyrka på morgonkvisten med sällskap av Bambi är väl det enda. Därefter har hela dagen, kl 10-20, gått åt till att hjälpa Dunberg med att flytta från söder till hit på Lidingö. Har en del odokumenterad erfarenhet av flyttarbete så det var bara att hugga in. Blir ju lite styrka det med. Fick dessutom alla mål mat under dagen betalda som tack för hjälpen. Sweet.

En liten parantes om flyttning - att få hjälp av cyklister vid en flytt måste vara något av det sämsta tänkbara. Maken till mer späda överkroppar går knappt att skåda, generellt sett. Några +100kg roddare likt Lassi Karonen vore nog det mest optimala att ha till förfogande.

Imorgon måste jag banne mig ta mig ut och rulla en bit. Hoppas att inte lättjan tar över igen.

Av Olof Södergård - 5 juni 2009 00:28

Nä, det blev "bara" styrka idag. Först den rigorösa rehaben och sedan över till några beachövningar. Avslutade med lite benövningar också. Bla, 7reps på 70kg på bensparken får man vara nöjd med i dagsläget. Stooor skillnad mot för 1år sedan i benstyrka. Alltså, det är aldrig för sent att forma om sin kropp.

Blev sent igår då jag och Greven kollade på Seinfeld tills ögonen slog igen. Var tvungen att passa på att umgås med grabben innan han åter flyttar till Knalleland aka Borås. Vardagen kommer bli lite gråare framöver.

Jag och Greven shejkar loss på dansgolvet. Vi satsade på inslag av färg i klädseln. Braxorna är dock mer röda i verkligheten.

Var förbi Spenat en sväng i samband med ett besök i skolan. Hängde med ner i tryckkammaren där Spenat ska utföra experiment på sig själv, men även stackars ovetande försökskaniner. Tryckkammaren gör alltså att man kan simulera höghöjdsträning, och den kan pressas upp till 8000m höjd. Den har inte använts sedan 1975, och det märktes. Spenat har nu fraktat dit en 839:a och börjat smygträna på 2000m höjd. Lätt ångestframkallande rum. Såg ut som en blandning av en gaskammare och Josef Fritzls källare. Enligt uppgift har P-O Åstrand spenderat 5 dygn i denna. Strongt.

Bild från det underjordiska pannrummet/kloaken i biomekhuset. Bara väntade på att det skulle flyta upp några lik.

Av Olof Södergård - 3 juni 2009 23:32

Bah! Givetvis cyklade jag inte utomhus idag heller då vädret var fruktansvärt ostadigt. Ja, det kan låta som vekt, men fy fan för att frysa när jag har möjligheten att inte göra det. Ni som gillar regn, kyla och orkanvindar, varsågoda. Jag skulle inte ens göra det om jag så fick allt smör i Småland. Sådeså. (Lägger dock in en brasklapp om att jag eventuellt kan tvingas ut i skiten fram emot helgen. Pissjuni)

Anyway. Testcykel. Starkt påtaglig träningsvärk i benen efter styrkan i måndags och wattporren igår. Valde därför en defensiv taktik till dagens pass. Ville få en bra start och inte tvingas sänka belastningen ju längre passet led. Jag safeade således. Bra taktik när varken skallen eller benen sitter där de ska sitta.

Pass: 20'/3' - 10'/2' - 6'/2' - 4'/2'

Belastning: 300w - 300w - 310w - 320w

Puls: 154/164 - 159/167 - 161/168 - 161/168

Segt som sirap första 10min sedan släppte det. Märkligt, men bra. Inget vinnarpass direkt, men bra för underhållet av den obefintliga så kallade formen. Efter detta lilla pass tog jag några oraska steg ned till gymmet för same old rehab. Tar ju en halv evighet nu för tiden med de senaste tilläggen så som Olympisk rörlighet (låter flashigare än vad det är) och utfallssteg med käpp. Börjar iofs bygga upp någon sorts styrka i höft-/bålpartiet så övningarna blir allt drägligare att genomföra, men varje vecka ploppar då istället någon ny övning in. Nej nej, jag är inte bitter.

Ambitionen imorgon är att försöka träna någonting utöver styrka. Med 8 grader, regn och kuling ute, kan ni lätt utesluta vissa alternativ. Det är i dessa lägen man skulle vilja kunna springa. Det går att göra oavsett väder och det tar förhållandevis kort tid att bli ordentligt trött.