Av Olof Södergård - 26 april 2009 23:46

Fin dag. Som gjord för att stå vid sidan av. Knäppte som sagt några bilder i helgen på så kallade terränglöpare. Varsågoda att beskåda dessa här! Vissa bra, andra mindre bra bilder. Svårt att tygla sig själv i stridens hetta om man ska skrika och klappa eller få en bra bild.

Musse var untouchable idag. Grymt att se! Han bör få en riktigt god säsong om han bara undviker sjukdomar och krämpor. Klubbkamraterna skötte sig fint också. Stålmannen petade sig in topp-10, Seas kämpade till sig en 16e-plats, Hannes Hasselhoff 24a, Swayze 25a och Flås 28a. Junisen Leandersson (MAI) sprang rätt så övertygande i P19-klassen. Spänstade in på 11.28 över de 4km. Det hade räckt till en 8e-plats i seniorloppet igår, 1sek bakom Sjökan...

Själv blev det styrka på kvällen. Diverse bålövningar med tillhörande stretch. Sådär kul, men dock nödvändigt. Imorgon ny vecka och förhoppningsvis många svettiga träningstimmar.

Av Olof Södergård - 26 april 2009 10:00

Oki. Kort update om gårdagens begivenheter. För det första - Burleskt bra väder. Stack ut och cyklade igår på förmiddagen. Körde 9st Epilogenhalvor, således 9st 4-5minutare, med 2min vila. Blåste fet medvind på utvägen och dito motvind tillbaka (vändpunktsbana). Gick väl ganska så skapligt då jag blev trött. Anledningen till det ojämna antalet 9 var för att jag ville trycka satan på en sista i medvind. Det var kul.

Terräng-SM beskådades också. RIktigt inspirerande må jag säga. Banan är nog en bit kortare än 2000m med tanke på tiderna. 11.02 av Musse är inte möjligt på den banan.

Hinner inte skriva mer nu för jag måste bege mig iväg till dag 2 av TSM. 12an skall dokumenteras. Kommer slänga upp en hel drös med bilder sedan. Många smickrande ansiktsuttryck utlovas.

Av Olof Södergård - 24 april 2009 22:50

Rena rama...Rolf!? Nää, sommaren såklart. Lunchade på bosörestaurangen och satt då utomhus för första gången i år. Det medförde nog till att förhöja smaken på linsbiffarna och laxlasagnen.

Efter en saft- och skorpfika hos Bambi stack jag ut på en liten kort glidarrunda på hojjen. Skippade knävärmarna idag. Åkte ut till paranteserna via "the phat villas" i Stocksund och Djursholm. Väl i Enebyberg hämtade jag upp min fars kamera som jag ämnar att använda under helgens begivenheter. Sedan rull hem enklast möjliga väg. 1h41min lugnt och fint. Sparar på benen till imorgon då jag tänkte få in lite kvalitetsarbete på förmiddagen.

Imorgon är det ju som alla vet (hoppas jag) dags för Terräng-SM i Tantolunden! Det SM där det är störst konkurrens. Speciellt på 4an där både medel- och långdistansare möts. Hade varit kul att springa det, men nu blir det till att heja och uppmuntra de andra (läs häckla och håna). Bambi springer 4an, och Flås kommer att springa både 4an och 12an. Spännande. Flås bör vara mer lämpad för 4an. Iaf nu, då jag har pimpat hans spajks med sylvassa 9mm:are. Ska försöka knäppa många bilder på diverse fula löpsteg med mera. Heldag imorgon. Bäst att börja ladda!

Av Olof Södergård - 23 april 2009 22:07

Besöket hos sjukgymnasten gick bra. Gör jag bara mina övningar och stretch varje dag så skulle det märkas en förbättring på en veckas tid. Låter hoppfullt. Spännande att se hur status är vid nästa veckas session.

Var ute och cyklade i det goa vädret idag. Strippade ned klädseln till endast ett par brallor, knävärmare, undertröja, tröja, armvärmare, väst, tunna skoöverdrag (vita såklart), korta handskar och cykelkeps. Tog en svängom ut till Vallentuna - Lindholmen - Frösunda - Markim - Granakurvan - Lindö GK - Skålhamra och hem. Blev ganska mkt gnet vilket medförde att jag blev trött förhållandevis fort. Rullade in till brevlådan igen efter 3h30min med pulsvärden på 135/170 på hela rundan. Var helt slut sedan. Det krävdes ett colainköp för att få mig på rätt köl igen.

Cykelpendlare är märkliga. Speciellt medelålders män, och det är inte bara för att de cyklar med knäna så långt ut från cykeln som möjligt. De kan vara riktigt störande också. Om man själv ligger och finåker lite så kommer de antingen att lägga sig på hjul eller bomba förbi i 180 (för att sedan snabbt svänga in bakom ett hörn och tjippa efter andan). Oftast är det väldigt kul att trycka ned dem på jorden igen. Om de ligger på rullen kan det vara kul att smygöka, och om de kör om så är det oftast bara att vänta några hundra meter innan man lätt glider förbi dem igen. Det sistnämnda inträffade på Lidingöbron idag. Otur gubbe lilla.

Av Olof Södergård - 23 april 2009 00:15

Idag har jag suttit framför en dator i ett litet rum i 14 timmar. Uppsatsskrivande är något som är mindre roligt. Träningen idag bestod av att hålla ögonen öppna under en väldigt lång tid.

Igår klämde jag dock in två pass på morgonen. Först ett lättare styrkepass, och sedan våtvästlöpning. Bambi stod för sällskapet och hon grillade mig som vanligt under plaskandet. Man kör ju aldrig distans när man plaskar (iaf inte jag) utan mosar istället intervaller. Blir lättare mentalt. Nog tråkigt som det är att vara i bassängen. Gårdagens pass blev iaf så här: 2x6'-2x5'-2x4/1'+2x3'-2x2'-2x1'/30''. Med upp- och nedplask tog det in alles 1h.

Imorgon bitti, 0845 närmare bestämt, väntar ett återbesök hos sjukgymnasten. Denna gång ska jag inte ta på mig mina tajta jeans. Blir lättare att utföra övningarna då. Bäst att schlafa nu.

Av Olof Södergård - 20 april 2009 23:52

Bloggtorka. Har varit låg(t) både i sinnet och träningsmässigt den senaste veckan. Sådant som händer ibland...tyvärr. Ska försöka komma igång nu igen mer strukturerat. Måste hitta något mål att träna mot som gör träningen mer meningsfull. Frågan är bara vad?

Förra veckan innehöll några få cykelpass, bla ett i fredags ut till Vaxholm på 3h20min. Körde naturliga backintervaller/fartlek på Bogesundsvägen tur/retur. Jobbigt och flåsigt precis som det var planerat. Inget annat värt att skriva om.

Just det. Har nu fått ytterligare ett utlåtande om min skada, och det är väl mer eller mindre konstaterat nu att det är en överansträngning. Förmodligen orsakad av (precis som jag har anat hela tiden) trampolinmagplasket i höstas. Blev en liten felställning i ryggen som ledde till en snedbelastning, samt då en kompensering för att upprätthålla en normal position av bäckenet. Receptet jag har fått nu är löpvila då löpning endast skulle förlänga konvalecensen, samt cykling och våtväst i mängder. Skall även göra bålträning tills utmattning nås. Kommer att ha en fast och fin gluteus om inte annat. Förhoppningsvis kommer inte detta att ta evigheter, men man vet aldrig. Kanske lika bra att stryka den här säsongen löpmässigt och istället bygga upp sig på bästa sätt inför nästa. Vi får se.

Tränade idag också. Hade ett kärt återseende med Herr Testcykel (828an) på labbet. Lite ont om tid så det fick bli hårda 4min:are.

Pass: 4x4'/3'

Belastning: 360-371w, 370-377w, 380-391w, 390-430w

Puls: 164/170, 164/174, 168/177, 172/182

Gick över förväntan idag! Trodde jag skulle vara kass, men icke. Benen kändes som briljanter och spann lätt och fint. Fin progressiv ökning av belastningen. Tryckte på sista 30sek på sista i ca430w. Ändå inte helt kapitalt slut efter sista. Kanske att kroppen har fått suga upp träningen ordentligt nu efter denna vila. Möjligtvis att man vågar sig ut på tävlingsbanan ändå...

Fattar ni?

Av Olof Södergård - 13 april 2009 21:17

Ingen träning idag då det faktiskt passar sig ganska så väl med en helvilodag. Jobbigt med vilodagar då man alltid är både tröttare och hungrigare. Bjuder istället på en liten serie bilder från den gågna veckan. Varnar känsliga läsare för shockerande material.

Det ständigt välfyllda kylskåpet. Dock tomt när vi kom och tomt när vi åkte. Obs! Ölen stod där innan och dracks givetvis ej.

Flås gjorde ett tappert försök till deff. Strongt att tom lämna kvar all den näringsrika maten...

...Iron-Mike lämnade å andra sidan inget åt slumpen. En typisk brandmannafrukost. Notera de femtielva grynen, fröna, burkarna, skålarna med mera. All tid mellan träningspassen ägnade Mike vid matbordet. Kan iofs behövas en del energi om man springer dryga 3mil/dag.

Bjuder på lite landskapsbilder också. Här en vy från bakgården. Riktingen är rakt västerut. Vatten, vatten, vatten.

Pikaboo! Erik på gott humör i väntan på maten.

Flås gjorde allt för att känna sig hemmastadd. Han ordnade tom garderoben precis som hemma i lägenheten. Blir lättare att hitta då...tydligen

Flås gick dock för mestadels kring i sina skins. Väldigt euro.

Till sist avrundar jag med en båt i solnedgången. fin

Av Olof Södergård - 12 april 2009 23:27

Oki. Träningslägerveckan är över. Skönt på ett sätt men inte på ett annat. Innan avfärden med färjan idag hann jag givetvis med ett träningspass. Då det var lite tidspress blev det kvalité (på cykel) för omväxlings skull. Började med att köra 10st dryga minuten långa backintervaller i Gotlands kanske enda backe. Plattare vägnät får man leta länge efter. Erik var med också, men han var seg och jag kände mig som ett barn som provat crack för första gången. Fint tryck och bra flås. Sedan rullade jag vidare för att bedriva lite klassiska "Armstrong-intervaller", 90''/60''-60''/45''-45''/30''-30''/10'. Fattar ni? Jag gör det i alla fall. Farten är full patte. Man skall attackera i början på varje och sedan hålla högsta möjliga fart. Rolig form av träning. Körde 2st sådana serier med vad jag erfarde som bra tryck. Det krävs en hel del för att få upp min gamla aluminiumhingst i fart, men sedan rullar den fint och fort. In alles dryga 2h.

Veckans mängd totalt landade på +26h vilket är rekord  i timmar, men who's counting. Schysst att iaf ha fått hinna med att nöta några timmar i sadeln. Borde ge någonting i utbyte, tex bra form kanske? Om inte så har jag hursomhelst erhållit gedigna sadelsittsår. Måste skaffa Assos buttcream för att om möjligt dämpa smärtan och friktionen. En ny sadel kanske också vore en idé.

Btw - bildbevis från rumpnisseön kommer i dagarna.