Av Olof Södergård - 4 maj 2009 23:06

Regelbunden skola igen. Kul.

Okej, idag så har det cyklats testcykel. Jag och Flås lyckades hitta en öppning bland alla folkhälsonissar som upptog plats. Var lite velig om vad jag skulle köra då jag hade kännt mig muskulärt trött i quadsen under dagen. Trodde att jag hade bajsben, men de visade sig vara bajsbra. Konstigt det där. Kändes hur lätt som helst. Bara att trampa och slänga på mer och mer watt utan att trötthet uppnåddes. Blev ju inte ett superlångt pass, men väl god ansträngning och belastning.

Pass: 4x8'/2'

Belastning: (cirkus) 316-322w, 326-329w, 332-342w, 357-360w

Puls: 153/161, 157/165, 163/171, 170/176

Märkligt att jag har lyckats anpassa mig så pass snabbt till cyklingen ändå. HAr ju inte kört strukturerat särskilt länge. I höstas, när jag alternativtränade cykel efter löpsäsongen, körde jag 10x3min på 250w och var helt rökt. Flåset var det ju inget fel på då utan det är nog benmusklerna som genomgått den största förändringen. Borta är fågelbenen och kommna är nu någonting mer svulstigt. Undrar hur många watt man kan trycka om man får trampa testcykel ett år till + biffning för låren...hmmm? Kanske måste tävla någon gång också. Flås säger Tempo-SM, jag säger vi får se.

Av Olof Södergård - 3 maj 2009 23:39

Varför skriver jag alltid så sent...

Seg, loj och omotiverad är bra beskrivande ord om mig idag. När jag inte längre orkade sitta framför datorn satte jag på mig lycrakläderna och gav mig ut, sent om sider. Inget långt, men kort och ganska hårt. Lite snurr på Ön innan Epilogen kördes på 8.49 (med en fet traktor som blockade vägen efter vändpunkten som endast körde i ~35). Därefter ett set med Armstrongintervaller (full patte i 90s, 60s, 45s, 30s) som gjorde att det sved ordentligt i benen. Bände mig sedan uppför den monstruöst branta backen vid Askrikevägens busshållplats. Var fasen tvungen att praktiskt taget ligga med överkroppen på styret för att inte åka bakåt. Blev sedan en backe till, den man springer utför på Lidingöloppet precis innan 20km-skylten vid Grönsta, stört mycket brant den med. Bra skit. Toppnoteringen för pulsen idag var 178.

Ner till hallen direkt efter och jada jada jada...jag gick hem igen.

Appropå Armstrong. Fasen vad fräck han är. Lägger titt som tätt upp bilder från sin vardag samt träning och även korta filmklipp. Här är ett från den nyss avslutade Tour of the Gila i teambussen innan en etapp. Han är som en liten seriefigur. Spana in när han berättar om dagens "buffé", Chris Horners förkärlek till Snickers och Cola samt Levi's "girly bars". Hilarious.

Av Olof Södergård - 3 maj 2009 00:31

Oräkneliga är de gånger då jag har fått slita och svettas när jag har varit och cyklat med Flås. Har blivit avhängd på flacken, uppför och utför, men idag fick äntligen JAG åsamka smärta i Flås ben. HAHAHAHAHA! Njöt av varje tramptag. Har väntat på det här i många år. Till en början skyllde han på att han inte ville "köra så hårt", men sedan kom det fram att Flåsbenen var krispiga (hehe).

Till passet. Fett med bra väder borgade för en trivsam runda. Ut norrut via Djursholm, E-berg, Skålhamra, Markim, Frösunda, Lindholmen, V-tuna och extra snurr på Ön. In alles 4h02min och 11mil någonting tror jag. Snittpulsen landade på 125. Var sedan (börjar bli extremt tjatigt nu men...) ner till hallen och gjorde same old, same old. Någon form av innebandylandslag var och "tränade" där också under tiden. Mycket tvåmål. Innebandy = oidrott. Bara så att ni vet.

Av Olof Södergård - 30 april 2009 23:54

Snabba puckar på förmiddagen. Skulle vara hos sjukgymnasten kl.12 och ville hinna med ett testcykelpass innan dess. Bara att cykla in till skolan och snabbt ställa iordning allt i labbet, därefter genomföra passet, och packa undan igen, snabb dusch (inte lukta usch) och sedan cykla tillbaka och ha hela 10min till godo. Perfekt planering.

Pass: Styrkeintervaller 4x10'/3'

Belastning: 300w

Kadens: Cirkus 45-47rpm

Puls: 150/160, 155/164, 157/167, 160/167

Var ett tag sedan dessa gjordes och de var lika roliga som innan. Benmucklerna fick jobba på bra hursom. Blev ju självfallet ett besök nere i hallen sedan också. De vanliga övningarna + en ny som jag fick idag. Skall genomföras varje dag. Konstant träningsvärk i gluttarna samt låren till följd av detta. Dock så verkar det ge resultat då sjukgymnasten såg vissa framsteg sedan förra gången. Det gör ju att man fortsätter trots att det är bloody boring.

Av Olof Södergård - 29 april 2009 23:39

Blev tillslut ett våtvästpass imorse efter lite turer fram och tillbaka. Våtväst är något jag ogärna kör ensam och är därför beroende av Bambi i dessa fall. Efter ett längre upplask satte vi igång med själva passet - 5x3'/45'' + 5x1'/30''. Lite mindre volym, men aningens högre ansträngning. Toppade pulsen på cirka 168 efter sista intervallen. Det är högt för mig i vatten. Totalt runt 50min i poolen.

Senare under dagen stack jag ut och finrullade på hojjen. Lite lätt tramp i dryga 90min bara. Varmt i medvinden ut och påtagligt kallt i motvinden hem. Agerade sedan farthållare samt distansmätare åt Flås på hans löppass. Det mest spännande som hände under den stunden var när ett mindre vägarbete skulle passeras. Underlaget var lös och djup sand. Blev lite lajbans med 23mm racerdäck.

Lyckades också i grevens tid att masa mig ned till hallen för den dagliga dosen av rehab. Blev klar precis innan de stängde vid 2130.

Av Olof Södergård - 29 april 2009 12:42

Igår på sista intervallen behövde jag en motivationshöjare, en boost. Jag letade då fram förra årets klart bästa låt och pluggade in lurarna. Låten var självfallet "Jag är en vampyr" av Markus Krunegård. Äckligt bra. Hade inga problem sedan att trampa så att svetten lackade och lungorna visslade. Rekommenderas.

Lookalikes. Krunegård till vänster och Lövkvist till höger. Eller är det samma person kanske...?

Av Olof Södergård - 29 april 2009 00:00

Seg dator.

Well well. Skriver någonting kort iaf då jag är trött och vill sova. Dagen bjöd som sagt på testcykel. Jag och Dunberg installerade oss inne på LTIV under övervakning av Flås. Lyckades skrapa ihop strömkablar till 2st 839:or. INte varje dag. Kände mig något seg sedan gårdagen, men valde ändå att köra 4min:are.

Pass: 4x4'/3'

Belastning: 370w, 380w, 390w, 400w

Puls: 158/168, 162/174, 168/179, 174/184

Gick ju helt okej måste jag säga. Fint flyt hela vägen med en kadens på mellan 100-105. Finns allt lite kräm i påkarna. Den sista på 400w kändes ordentligt mot slutet. Satt och hade överläggningar i skallen med mig själv om att det här är det roligaste som finns, det är jätteskönt att känna när det river i lungorna. Verkade funka.

Börjar bli tjatigt...men sedan på kvällen den sedvanliga styrkan med bålövningarna och stretchen.

Imorgon om 9h vankas det våtväst. Yiihaa...

Av Olof Södergård - 28 april 2009 00:04

Efter att jag imorse cyklat in till skolan i onödan blev jag omgående kontaktad av Dunberg som bjöd upp till en distansrunda norrut. Jag var inte sen att tacka ja, och cyklade åter hemåt för att byta till lite tajtare kläder. Cyklade så norrut och mötte upp Dunberg i täbytrakten. Därefter styrde vi kosan mot Vaxholm och då givetvis via Bogesund. Hemåt igen fast då genom Näsbypark och Djursholm.

Hände väl inget spektakulärt på detta pass, men det blev aningens småjobbigt. En orsak till det kan tillskrivas det faktum att Dunberg grenslade en fullfjädrad tempohäst, och att han då skar vinden med samma lätthet som när man skär Bregott som har stått framme för länge. Dunberg var också väl påpälsad i det varma vädret. Långärmad tröja, väst och benvärmare. Det sistnämnda är dock förståeligt då han fortfarande är luden. Skulle åka av till Hammarö i helgen för att erhålla den rätta känslan. Totalt var jag ute i 3h41min + de extra 40min som var till/från skolan. Puls - 127/159.

Gick sedan ned till hallen och körde mina "roliga" övningar. Går att genomöra dessa hemma också, men vis av erfarenhet så vet jag att det då oftast ej blir gjort.