Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Olof Södergård - 13 oktober 2009 23:12

Hipp hopp

Gjorde ett nytt maxtest hos Thomas på LTIV igår. Gick överraskande bra må jag säga. Det var samma upplägg som förra gången - 20min på 150w med 50rpm, snittpuls på detta parti var 108bpm. Luuugnt och fint. Därefter en skaplig vila på dryga 20min då det skulle fixas och trixas med utrustningen. Passade på att slösurfa under tiden. Sedan kom maxtestet. Denna dag skulle mätningarna göras med Douglassäckar, "den gyllene standarden", för att se hur exakt den nya apparaturen var som nyttjades förra gången. Värmde upp i 4min innan maxet började. Start på 300w, höjning med 20w/min, 80rpm.

Trodde inte att det skulle gå märkbart bättre idag. Hade fortfarande träningsvärk i benen och röven från cirkelträningen i torsdags, men det tycktes inte inverka nämnvärt på resultatet. Märkligt nog trampade jag precis 1min på 480w innan det började svartna för ögonen och pedalerna inte gick att få runt längre. 30sek bättre än förra gången alltså och nu endast 15sek från Seglarns tid. Fett jobbigt var det. Kom upp i 192 i puls, och det har inte hänt på mkt mkt länge.

Lite siffror

Syreupptag: 5.35 l/min

Testvärde: 70.48 ml/kg*min

Ventilerade även över 200 liter vid några tillfällen vilket får anses som bra det med. Jag måste säga att jag är smått överraskad över resultaten. Trodde inte att jag skulle ha några märkvärdiga siffror då jag inte tycker att jag har tränat något särskilt mycket eller strukturerat. Har mest cyklat när jag haft tid och klämt in hårdare inslag när jag kände för det. Cyklingen har varit ett redskap för att hålla igång konditionen under skadeperioden, trodde inte att den skulle öka densamma. Jag är tydligen inte så dålig på att cykla som jag trodde. Verkar ju finnas en viss fallenhet för det då jag endast cyklat kontinuerligt sedan i vintras. Förhoppningsvis slipper jag börja tävla på cykeln och istället få komma igång med löpningen igen. Det är fan så mycket roligare att springa. Tills dess kan jag ju lika gärna försöka pressa upp syreupptaget med några deciliter. Bara för att.

Just det. Trainer-premiär idag. Nu går det inte att rulla ute utan att offra en tå eller ett finger i kylan. Ställde upp cykeln i köket och körde 3x10min/2min på subtröskelansträngning. Var lite trött i benen, men det funkade. Svetten lackade iaf. Utförde cirkelträning på förmiddagen också. Cirkel 1 (mest överkropp) med Dunberg, Flås och Bambi. Jobbigt as always, men givande. Avslutade med fotstyrka. Nu sova. Imorgon wetvest och gratismiddag med Polar.

Av Olof Södergård - 10 oktober 2009 23:44

Lågvarv, lågäsong, lågmäld men ändå hög. Har inte alltför mycket träning att rapportera sedan den senaste posten. Tagit det rätt piano på den fronten. Oinspirerad av det arktiska klimatet som nu har gjort sitt intåg i landet Sverige, och håller det med en järnhand. Cykla ute gör man på sommaren i kort-kort annars får det gärna vara. Tror dock att jag körde några avslagna Epiloger förra veckan. Riktiga bajstider var det. Dunberg satte iofs en bra tid på sin stålhoj, 8.22, jag låg då och latade mig på hans rulle. Lagom för mig.

I torsdags morse begav jag mig till LTIV för ett mindre kalibrerings-/valideringstest av deras nya mätutrustning. Testcykla med mask alltså. Först cirkus 20min "uppvärmning" på 150w med 50rpm (satt på 828:an därav den styrda kadensen). Lagom roligt. Låg här på en stabil puls mellan 105-108 bpm. Därefter vila i en kvart för att sedan göra ett maxtest. Maxtestet var utformat som sådant att belastningen ökade med 20w/min tills man inte orkade få runt pedalerna längre. Kadensen var här satt till 80rpm, dock låg jag allt som oftast runt 81-82 för att vara på den säkra sidan). Jag valde att gå in på 300w.

Höjningsschemat:

420w

440w

460w

480w (föll ihop efter ca30sek)

Gick ganska skapligt av vad jag förstått efteråt. Var 45sek från "Seglarn"s resultat. Man kanske inte är så kass som man trodde. Skulle nog inte skämma ut mig om jag ställde upp på en cykeltävling. Tänka sig vad lite träning kan göra. Nytt maxtest på måndag och då kommer även siffrorna på syreupptaget mm. Spännande att se vad all denna alternativträning har gett för resultat.

Just det. Var korkad nog att deltaga på cirkelträningen igen, förra årets mest hemska upplevelse ur träningsvärkssynpunkt. I torsdags eftermiddag straffade Bambi oss (jag, Flås och Prinsen) med Cirkel-2. Smärtan igår är inget mot vad den är idag. Ytterst påtaglig varje gång jag skrattar, vänder mig i sängen, går i trappor mm. Ont skall med ont förgöras brukar man säga, känns inte som det skulle funka nu. Blev därför lite skonsamt plaskande efter jobbet idag med ovan nämnda diktator, Bambi. Hade glömt bort hur tråkigt det var att trampa vatten. Bra att påminna sig om det ibland.

Av Olof Södergård - 24 september 2009 19:52

Själva biopsin kändes inte så värst mycket. Fick en hel del bedövning i låret. Kändes ingenting när rakbladet sjönk in i vävnaden, men en anings skum känsla uppstod när själva köttstycket plockades ur. Var över på mindre än 30sek. Väldigt odramatiskt. Ett naprapatbesök framkallar både mer smärta och ångest kan jag meddela. Nu såhär i efterhand är det rätt ömt. Typ som en fet lårkaka. Vissa svårigheter att spänna och böja benet, men vafan, inget man inte upplevt förut. Kan också säga att Spenat dagen till ära hade klätt upp sig med en vit rock. Såg ut som galna professorn.

Någon timme senare blev det testcykel med Dunberg. Körde ett lightpass då biopsin gjorde sig påmind vid själva nedtrampet. 5min på 300w, 5min på 350w, 1min på 500w, 1min på 400w. Fick räcka för idag kändes det som.

Nu blir det laddning inför langningen på lidingöloppet. Har 3 stationer där jag skall slänga dricka på Flås, och kommer få trycka på rätt bra på hojjen för att hinna emellan. Sen är det fest. Hoa.

Av Olof Södergård - 22 september 2009 22:36

Ja vafan.

Börjar känna mig aningens seg i kroppen nu. Har blivit en del träning den senaste tiden. Loggade in cirkus 19h förra veckan. Dock vill man ju inte vila i onödan, och därför passade jag på att sticka ut en sväng på räsern idag med. Sällskapet för dagen var Pentonen och Dunberg. Man kan säga att Dunberg har anammat Lasse Armstarks snajdiga boktitel "It's not about the bike" till fullo. Karln har parkerat sin Orbea Opal med full SRAM Red i garderoben och istället grävt fram en gammal 12-växlad 70/80tals-räser. Dock ska det sägas att cykeln är väldigt fin, en Bianchi 926 med (väldigt gamla) Campa Record. Faktum kvarstår ändå att de Look Kéo Carbon-pedaler som nu sitter på stålsegelbåten, säkerligen är värda mer än cykeln i fråga. Dunberg visade idag att det inte var några (större) besvär att hänga med på en 13kgs koloss. Problemområdena är vid kurvor, (uppförs)backar och växlingar (ramväxel). Blev styrkebackar alá Peter Lindqvist för Dunberg då utväxlingen inte bjöd på lättare än typ 11-18 (i bästa fall). Kunde eventuellt bli tal om att det skulle vara nästa års tävlingshoj.

Cyklingen rullade annars på fint. Medvind ut och rätt så kraftig mot hem. Hade 50min kvar till 5h när jag var tillbaka på öön. Benen sa nej till att fortsätta, skallen sa nja. Kom fram till att jag ändå inte skulle göra något så värst kreativt under de 50min hemmavid, så jag fortsatte trampa. Ett varv runt öön senare och jag hade fått ihop 5h07min. Puls 124/172

En rolig grej (beror på hur man ser på saken) som jag ska göra på torsdag är att det blir biopsipremiär. Spenat var desperat och behövde återigen testpersoner till ett av sina experiment på mänskligheten. Jag tackade självfallet ja som den försökskanin/fattig student jag är. Som tur är ska inte Spenat himself utföra biopsin. Det tackar jag för. Undrar hur ont det kommer att göra? Kanske bättre att leva i ovisshet.

Av Olof Södergård - 21 september 2009 17:15

En summering av de gångna dagarna i livet.

Fredag: Aningens seg efter torsdagen. Valde att köra en kortare runda på cykeln bara för att skölja ur diverse slaggprodukter. Valde en mentalt lätt rutt - VAxholm fram och tillbaka. Den brukar ta runt 3h20min och denna dag tog den 3h22min. Passet blev ändå rätt drygt då jag kom ut rätt sent och hade inte käkat på några timmar. Ville inte lyxa till det med att äta lunch. Saken gjordes inte bättre utav att jag hade slut på energikakor hemma. Proppade istället fickorna fulla med gels och GT-tabletter. Bränslet räckte med nöd och näppe. Som tur är finns det alltid en livlina på vägen hem i form av parantesernas hus i enebyberg. Thank god för bragokex. Puls 120/161

Lördag: Lugnare dag. Först jobba sedan blev det styrka nere i hallen. Arbetade mig igenom hela kroppen. JObbigt värre.

Söndag: Flås skulle springa A. Lennart Juhlin-Open kl14.30, så jag stack ut på hojjen vid 0930 för att hinna med ett lagom cykelpass innan. Hamnade mitt i motionsloppet Roslagshösten, dock i de bakre delarna. Cyklade bland annat förbi startnummer 1, som definitivt inte låg etta. Ganska trevligt pass med skapliga ben. Träningsvärk från styrkan, men ändå bra tryck. La in några kortare fartpartier när vinden låg rätt. In alles den här dagen blev det 4h30min. Puls 128/173. Fick sedan stå och steka i solskenet på Stadion medan de andra stackarna snurrade 25 varv.

Måndag: Klämde in ett litet intervallpass. Blev 3st Epiloger med ökande ansträngning. 9.18 (150/165), 8.58 (158/174), 8.50 (169/181). Blåsigt som fäen. Duktigt tröga ben var det också, men då gäller det att straffa dem. Totalt 1h19min.

Nu ska jag åka till mina middagsgäster och äta...middag.

Av Olof Södergård - 17 september 2009 22:52

Gårdagen bjöd endast på styrketräning i aktivitetsväg. Mest mage och ben. Idag däremot stack jag ut i det friska vädret. Som alltid hade jag med mig Cervélon som sällskap. Kyligt var det, och det blev fullt ställ med benärmare, armvärmare, långa handskar och dubbla skoöverdrag av lycra (borde tagit vindskoöverdragen då det blev lite dragit i tåtrakten). Rätt skönt med Långärmat och långbenat. Slipper ju raka sig hela tiden. Planen var minst 4h med option på att förlänga till 5 om jag hade <40' kvar vid Ropsten. Skallen gick på det knepet och det blev givetvis det senare alternativet.

Märkbart bra ben idag. Trodde att det skulle kännas segt efter styrkan och så, men icke. Trampade lätt och fint trots bitvis elak vind. Inga problem what so ever faktiskt. Var ute i 5h04min och stannade endast en gång (pisspaus). Fettförbränningen tycks vara tillbaka på normala nivåer också. En 55g-bar intogs efter 3h15min därefter inget. Hade iofs inte med mig någon mer fast föda och inga pengar heller. Ett bra sätt för att inte frossa under passet. Smart där. Kunde nog ha fortsatt 1-2h med mer käk att förtära.

Ikväll har det blivit stortvätt av cykeln. Kedjan och kassetten är inte roliga att rengöra. Några liter diesel senare blänkte det fint iaf.

Pulsen för den ointresserade var 129/160.

Av Olof Södergård - 15 september 2009 23:48

Solen sken, himlen var blå och fåglarna kvittrade, men inte fan var det varmt. Det såg ut att vara 25+ och högsommar när jag klev upp. Dock var verkligheten en annan. Kom ut runt 0930 och då visade termometern nästan 11 grader. Cyklade idag alltså. Startade med armvärmare, knävärmare och väst. Skalade av mig knäisarna efter en dryg timme, armvärmarna efter fyra timmar och västen tog jag aldrig av mig. Burrrrrrrrrrrrrrr. Hösten tycks vara här och det är inget att gör något åt. Huvudsaken var att det inte regnade i alla fall + att det var relativt vindstilla. Det får man vara tacksam för.

Well, åter till passet. Cyklade endast med mig själv då jag kände mig rätt seg i kroppen sedan gårdagen. Man vill ju inte cykla med någon annan när man har bajsben. Träningsvärk i nästintill hela kroppen efter roddaset och styrkan. Till följd av detta blev det endast distansfart. Rätt gött att glida runt faktiskt. Stannade till vid Statoil i Göttröra och köpte en bulle, nybakad. Den + en gel var det som åts i matväg under passet. Rätt lagom med den farten. Fick till en väldans trevlig runda och slapp skarva när jag kom tillbaka till ön. All in all 5h03min, puls 121/157. Sparade mig sedan till middagen på bosörestaurangen där det bjöds på kladdkaka till efterrätt. Satt som ett smäck.

Förresten. En jäkligt irriterande grej under cyklingen var att det flög omkring en satans massa spindelväv (eller dylikt) och fastnade i fejjan. Väldans märkligt. Har inte varit med om det tidigare. Är det månne några nya flygspindlar som härjar i roslagen?

Av Olof Södergård - 14 september 2009 22:41

Well hello.

Hade tänkt mig att köra testcykel idag då jag befann mig i skolan. Dock så var labbet belamrat av en drös med så kallade hälsopedagoger, som utförde Åstrandstest eller motsvarande. Tänkte snabbt och tänkte om. Bestämde mig för att istället gå ner till det lilla gymmet där de inbjudande roddmaskinerna finns. Var ett bra tag sedan jag rodde så jag väntade mig inga stordåd. Det värsta med att ro är att man får en förjävlig träsmak i röven. Man är van vid en smal liten nätt sadel och här sitter man plötsligt på ett dasslock. Jaja, värmde upp i 10min och försökte få in tekniken. Man kan spara en hel del energi med rätt teknik, men idag var det mer överlevnad. Blev tillslut 5x1000m/3'. Inte mycket, men systemet aktiverades. Öppnade 1a lite väl optimistiskt vilket blev kännbart på de andra. 1a på runt 3.28 och resten kring 3.44-3.46 tror jag. Displayen bråkade en aning. Jobbigt i både armar, ben, rygg mm. Snittpuls för hela passet på 144 och max 178. Alltid något.

Försökte därefter att gymma. Gick sådär. Var fett trött i alla delar av kroppen. Lyckades dock lyfta en del skrot och avverka en del magövningar. Konstaterade att klientelet på GIH-gymmet främst utövade så kallad "Cityträning". Jag dömer ingen...ikväll.