Av Olof Södergård - 22 juni 2010 18:15

Ja, nu säckar den här sidan ihop och en ny uppstår. Den kommer dock ligga kvar ute för allmän beskådan.

Ny adress: http://cykelalf.blogspot.com/

Förhoppningen är att denna förändring kommer stimulera mig till mer frekventa uppdateringar. Ska försöka i alla fall.

Fridens

Av Olof Södergård - 14 juni 2010 22:10

No comments..

Ska ta och ändra format på denna ständigt eftersatta sida. Måste bara ta tag i mig själv först. Till dess ger jag er en sammanfattning.

V.21 (helgen): Gjorde inget mer i träningsväg, men väl i sociala aktiviteter. Fest ute på Färingsö med diverse löst folk. Många blev väldigt imponerade av min solbränna. Skarpa linjer drar till sig blickar.

Landade på +11h i totalen för veckan bara. Lite klent.

V.22: Tog tag i mig själv på ett bättre sätt denna vecka. ~21h inklusive två vilodagar. Avslutade veckan med Falkenloppet, andra tävlingen på cykel. Solen sken och värmde bra vilket medförde en bättre bränna. It's all about the bränna.

V.23: Lugnare vecka tidsmässigt. Köttade mer högintensivt. Blev 4st cykelpass;

• Onsdag: 5st maxbackar á 1minut (backen vid bushållplatsen Askrikevägen), rullade ner bakvägen ca2'45'' + en kort Epilog på 9'07''. Allt på pendlarMTBn.
  • Torsdag: Återigen en tur efter jobbet på MTBn (den har ju iaf stel framgaffel och slicks). Blev en lång Epilog på 12'37'' och en kort på 8'50''. Skaplig fart för att vara på en så sketen hoj med lite luft i. Har kört långa på 12.05 som bäst, fast då med tempohoj. Kanske finns lite tryck ändå.
  • Lördag: Testcykel! Hoppade på Dunbergs 828a efter en dag med lite mat och mycket jobb. Planen var 4x4'/4' @400w. Efter första kändes det tungt och segt, efter andra något bättre, efter tredje rätt skapligt och på fjärde körde jag 5min istället.Safeade på kadensen och låg väl mer på 101-102 som oftast, och då det sitter en 53-klinga på cykeln blir det lite mer watt. 2% mer än mot en 52a som är standard. Blev en 1min:are på 500w också. Nöjd med utfallet.
  • Söndag: 4h i ösregn. Kommentarer överflödiga.

Av Olof Södergård - 28 maj 2010 23:06

Trött i benen.

Gjort denna vecka:

Måndag: maxtest (hade något tröga ben. pallade bara med 37s in på 475w. Klent. 5.35l hade jag och 13mmol i laktat efteråt. Liten bit kvar till toppnoteringarna från i vintras, dock sämre "uppladdning" nu.)

Tisdag: Testcykel (det regnade ju ute) och roddmaskin. 4x10'/3' av styrkeintervaller på 310, 310, 315, 315w. Kadensen var <50rpm och på sista gick jag ned till 40-45rpm. Överlag god känsla faktiskt. La in 10st igångdrag om 5-7'' efteråt. Totalt 1h40min.

Gick sedan direkt efter ned till gymmet och parkerade mig på en Concept2-maskin. 2000m uppvärmning på 8min och därefter huvudpasset, 5x1000m/2-3' vila (3:33.4 - 3:32.2 - 3:31.6 - 3:29.6 - 3:24.6). Första roddpasset sedan DM i mars. Gick över förväntan. Toppade pulsen på 187. Flåsigt och syrligt precis som det ska vara.

Onsdag: Cykling till Prinsen, därefter cykling till Ekerö för plåtning till en viss cykeltidning. Lallade runt en del där på en väldigt dyr cykel, och när vi var klara trampade vi vidare. Fick ganska bråttom hem och var då tvungen att bomba satan. Körde på tempohojen, så fort gick det. Totalt 4h10min + en massa lallande.

Torsdag: Distans med Prinsen, Pentonen och Mattias (tror inte att han något smeknamn?). Körde ut mot värmdö och åkte genom en massa ställen som jag inte vet namnen på. Anyways så kom vi fram till färjan mot Rindö och därefter till Vaxholm. Totalt 4h07min med en rätt god fart bitvis. Vill minnas att jag inte åt något samt endast drack någon deciliter vatten. Det kändes av på jobbet sedan.

Fredag: Vila.

Till detta tillkommer en massa transportcyklande hit och dit varje dag i blandade intensiteter.

Imorgon ska det regna hela dagen. Då tänker inte jag cykla utomhus iaf.

Av Olof Södergård - 6 maj 2010 22:22

Ja, jag vet. Jag är en dålig människa som inte uppdaterar särdeles ofta. Lev med det.

Anyways. Efter två dagar packade med distans på cykeln valde jag att krypa in till den trygga miljön i labbet idag. Var ett bra tag sedan jag körde testcykel och tyckte det behövdes. Cyklade in till GIH på 20min med vinden i ryggen och barbent. Väl i labbet riggade jag upp en 839:a med tillhörande atteraljer. Jag har till exempel en sadelstolpe som jag kittat upp med en Fysik Arione-sadel ständigt redo. Det är viktigt att sitta skönt.

Efter en gedigen uppvärmning startade jag igång med styrkeintervallerna.

Pass: 4x10'/3'

Effekt: 300w, 305w, 305w, 305w

Kadens: 45-50, sista 42-47

Känsla: inte helt hopplöst

Efter det rullade jag i 10min innan nästa övning, som bestod av igångdrag från stillastående.

Pass: 3x5x5-7'' P=start 1', SP=2'

Effekt: 400w (blir rätt tungt att dra igång på en 839:a, iaf för mig)

Kadens: kom upp i 120-130 tror jag

Trodde benen skulle vara trögare än vad de var faktiskt. Hade bra flyt hela vägen och det kändes kontrollerat. Alltid roligt att få göra någonting annat. Cykla ute i flera timmar i all sin ära, men det kan bli rätt träigt ibland. Fick ihop totalt 1h45min på testcykeln och sedan var det bara att cykla hem igen. 21min tog det. Imorgon ska jag stå upp i 8h igen. Börjar bli bra på det.

Jag kan tillägga att det var väldigt varmt inne på labbet. Om det nu inte framgår av bilden.

Av Olof Södergård - 15 april 2010 20:38

Ja, utlovade ju bilder från gottlandet. Nedan följer några.

Mmm...brocco i mängder. Ett måste för den välmedvetna ätarätt-wannaben.

Okej. Här ser ni ett exempel på cykelhäng som innehåller x-antal fel i stilboken. Denna "pose" är en vanlig syn bland mer motionärsutövande cyklister, men i vissa sällsynta fall även bland mer etablerade diton. Båda benen i backen, raka spända armar samt en glad uppsyn är karaktäristiskt för denna sorts cykelhäng. Ett fett no-go.

Här är ett häng för den mer stilmedvetne cyklisten. En fot iklickad i pedalen och sitta vilandes på ramen. Notera de avslappnade armarna och det mer likgiltiga ansiktsuttrycket.

En så kallad cyklist i aktion.

Den medvetna idrottsutövaren är också någa med att fylla på förråden efter en lång dag med träning. En kladdkaka som denna innehåller de två viktigaste näringsämnena, fett och socker. De där färgglada bären är mest till för dekoration. Alldeles för många vitaminer och dylikt för den medvetna.

Lite om det, nu till idag. Cyklade 5h10min med Dunberg under dagen. Skapligt väder, halvjobbiga vindar. Hade personligen ett rätt så skapligt tryck i pedalerna och det kändes helt okej mest hela dagen. Uthålligheten verkar vara på gång. Nu behövs det nog en del fart för att det ska bli roligare. Kan logga in ytterligare 26min idag då jag cyklade i rask takt till jobbet för morgonmöte. Pulsen steg i takt med ökad trafik i stan.

Nu känner jag mig aningens stekt i ansiktet efter all sol. D-vitamin är bra har jag hört.

Av Olof Södergård - 6 april 2010 20:55

Okej. En mindre sammanfattning av miniträningslägret som ägde rum på Gotland följer här nedan.

Mån 29/3: Tuff tuff med båten från nynäs. Första dagen var installation i casa Norén. Huset beläget i Fridhem vid Högklint, några kilometer söder om Visby.

Tis 30/3: Själva träningen inleds. Jag och Erik trampar runt på cyklarna i dryga 5h. Första distanspasset sedan september för min del. Ni kan utifrån det räkna ut känslan i kroppen efteråt.

Ons 31/3: Ensamdistans i mestadels soligt väder. Lallade runt i 4h30min innan jag var nöjd. Bajsiga ben, men vad ska man göra.

Tor 1/4: Denna dagen ägnade jag mig åt att trampa en lite längre sväng. Dryga 6h totalt där de sista minuterna var rätt väggade. Mucho trött i mer eller mindre hela kroppen nu. Fick klyva vinden alena idag med. Kvällen ägnades åt barhäng på Munkkällaren (endast oalkoholhaltiga drycker för min del).

Fre 2/4: Hårdslöade hela dagen. Skönt att ligga i horisontalläge och suga upp lite träning.

Lör 3/4: Ny långpanna. Dryga 6h zu tage där Erik anslöt sista 2h. Precis som jag trodde så kändes kroppen mycket mer responsiv idag och jag hade bra med tryck i benen hela vägen. Kom hem helt oväggad. Påskaftonen till ära drog vi in till stan och åt en trerätters på Munken följt av klubbhäng till 0100 ungefär. Nytta med nöje.

Sön 4/4: Jag och Erik teamade upp med två SCT-triathleter för en liten tur. Triathleterna gillade att ligga på ett sträck och växeldra istället för att få vind på näsan hela tiden. Farten således högre vilket mina aningens mera bajsiga ben ogillade lätt. Triathleterna hade också en förkärlek till att fika. Försökte avstyra det hela, men gav mig till slut. 18min-stopp blev det (kort enligt dem). Cirkus 4h35min samlades till potten idag.

Mån 5/4: Sista träningsdagen var också den i särklass tråkigaste. Grått, mulet, halvblöta vägar, småkyligt och allmänt blä. Fick sällskap av Erik i alla fall. Körde de planenliga 4h. Detta årtiondets tråkigaste pass. Lyckades dock klämma ur mig några attacker mot slutet.

Tis 6/4: Uppstigning okristligt tidigt, 0510. Hemfärd med färjan och åkte från en ö till en annan. Nu är jag trött i kroppen och har babianröv.

Träning in alles: 30h21min effektiv tid över sju dagar inlusive en vilodag. Mängdrekord enligt mina anteckningar. Tror det blev 900km någonting i distans för den intresserade.

Planen inför lägret var just 30h på 6 träningsdagar inkl. 1 vilodag och det genomfördes enligt plan. Klapp på axeln och kakpoäng för det.

Bildbevis kommer att uppladdas. Förhoppningsvis inom några dagar.

Av Olof Södergård - 4 april 2010 22:23

Japp, bloggtorka deluxe. Är för närvarande på Gotland och bedriver det årliga påskträningslägret. Har blivit en del träning tror det eller ej. Rapport om detta kommer inom någon dag. Oroa er inte.

Nu blir det en extremt fettig och kladdig kladdkaka som avrundning på kvällen. Med grädde och glass. Because I'm worth it.

Av Olof Södergård - 14 mars 2010 23:23

Roddoskulden är tagen. Tävlingsmässigt alltså. Igår körde jag alltså den pittoreska tävlingen Svearodden. Roddmaskin (Concept 2) över distansen 2000m. Invägningen gick för bra. När jag kom dit 3h innan start kontrollvägde jag mig för att se hur mycket som skulle behövas svettas bort. Dock så stannade vågen på 74.7 kg. Jag som hade sett fram emot att springa och svettas. Blev till att ligga raklång fram till 2h innan start då den officiella invägningen skedde. Hade då gått ned 400g och noterades för 74.3 kg. Nu fick jag äntligen äta och dricka igen. Gott. Bantningen kostade, med facit i hand, en del extra kraft.

Fick låna en fin heldräkt av Thomas i storlek medium. Satt lite löst på överkroppen och benen var rätt korta så cykelbrännan blottades. Vackert. Efter uppvärmning och allt sådant tjafs startade loppet. Kändes jäkligt bra första 800-900m. Flöt på fint i 1.39/500m Planen var att öka strax efter 1000m, men det blev inte riktigt så. Underarmarna säckade ihop totalt. Vid 1000m låg jag 14m efter ledaren tror jag. I mål var det mer. Drog i det där jävla tortyrredskapet allt vad jag orkade sista 500m och kom in på 6:40.1 som 2a (av tre). 1an på 6:34. Var 1.7 sekunder från pers, men man får väl vara nöjd ändå. Kul att tävla igen. Adrenalinet pumpade satan innan start. Efter loppet var jag trött. Mycket trött. Väldigt mycket trött. Trött helt enkelt. Kravlade mig bort till en matta och låg där ett tag. Armarna bultade. Wunderbar.

Stockholms roddklubbar stod sedan på kö för att värva mig. Både Waxholms RK samt SPIF ville att jag skulle testa att ro i deras åtta(mannabåt). Vi får la se. Vore kul att ro på riktigt, på vatten. Då är det <72.5 kg som gäller för lättvikt. Lätt.

På eftermiddagen körde bojsen 400ar i hallen. Såg jäkligt roligt ut så jag bestämde mig för att vara med på de två sista och dra åt Hawaii-Erik. Runt 70-fart skulle han ha. 1a på 70.4 och 2a på 68.5 Kallstart givetvis, samt i bana två jämsides.

Idag blev det löpning på morgonkvisten. Många som skulle med. Moi, Laser, Bernt, Bambi, Wallerängen och Swayze. Jag var ute i ungefär en timme (55min för att vara mer exakt), medan vissa andra körde längre. Farten var överraskande god. GPS-löparen Swayze och fotpods-Bambi läste av kilometrarna på omkring 4.05-4.10 Gut. Ansträngningen var inte bajshög heller. Puls, 144/164. Benen segnade en anings, men det var väntat. Toppade med styrka på kvällen.

Nytt träningsmål inom rimlig tid måste nu finnas.